Jakie hamulce rowerowe są najlepsze?

Wybór najważniejszego elementu jednośladowca jest dość trudny, jednak w ścisłej czołówce na pewno znajdą się hamulce. To właśnie one pomagają w uniknięciu niebezpiecznych stłuczek, zapewniając bezpieczeństwo rowerzysty i innych uczestników ruchu drogowego. Przeglądając oferty na rynku rowerowym, nie trudno zauważyć, że istnieje wiele różnych rodzajów hamulców. Jak wybrać odpowiedni?

Czy istnieje hamulec idealny?

Nie istnieje jeden w pełni uniwersalny rodzaj hamulca, który pozwoli na najwyższy komfort i zachowanie bezpieczeństwa w każdym rowerze. Obecnie można spotkać się głównie z ośmioma systemami hamowania, a każdy z nich różni się od siebie właściwościami i przeznaczeniem.

Warto pamiętać, że zmiana hamulców czasem nie jest tak prosta, jakby się tego chciało. Mając hamulce V-brake w rowerze górskim i chcąc zmienić je na system tarczowy, bardzo często można spotkać się z potrzebą wymiany wielu innych elementów, co zwiększa koszta całej operacji.

Najlepiej poznać każdy z rodzajów hamulców i dzięki zdobytej wiedzy zdecydować się na model, który będzie najbardziej odpowiedni do danego roweru.

Rodzaje hamulców – jakie warto znać?

Można powiedzieć, że z ośmiu dostępnych rodzajów hamulców, to trzy z nich królują na rynku rowerowym. Warto się im przyjrzeć, nie zapominając o plusach i minusach każdej z opcji.

  • Hamulce V-brake – jest to aktualnie najpopularniejsze rozwiązanie, które można znaleźć w starych, jak i prostych rowerach MTB, trekkingowych oraz miejskich. Do największych zalet trzeba zaliczyć ich lekkość, prostotę i wytrzymałość, które pozwalają na odpowiednią kontrolę nad rowerem nawet w trudnych, szosowych warunkach. Trzeba jednak pamiętać, że ich możliwości drastycznie spadają podczas kapryśnej, złej pogody. Zużywają też dość szybko obręcz.
  • Hamulce tarczowe – działają one na innej zasadzie, niż hamulce szczękowe, takie jak V-brake. W tym przypadku można zauważyć zamontowaną do piasty tarczę hamulcową, na którą nacisk wywierają klocki w zacisku. Hamulce tego typu dzielą się na mechaniczne i hydrauliczne. Druga z tych opcji jest zdecydowanie lepszym wyborem, który jest coraz częściej stosowany w najwyższej jakości rowerach MTB. Dzięki temu rozwiązaniu rowerzysta uzyskuje system, który radzi sobie w każdych warunkach.
  • Hamulce szosowe Dual Pivot – jest to opcja szczękowa, która znajduje zastosowanie w rowerach szosowych. Warto powiedzieć o jej lekkości i łatwości w modulacji siły hamowania. Jedną z zalet jest też zdecydowanie niższa cena, niż w przypadku hamulców tarczowych. Trzeba jednak wiedzieć, że rozwiązanie to ma też swoje wady – jest dość skomplikowane, co może utrudniać serwis, szczególnie własnoręczny.

Na który hamulec się zdecydować?

Jak widać, najlepszą opcją są hamulce tarczowe, szczególnie w wersji hydraulicznej. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejsze jest ich przeznaczenie. Jeśli rower ma służyć do jazdy po mieście, nie ma sensu inwestować w tak drogą opcję. Dobre hamulce szczękowe są wtedy wystarczającym rozwiązaniem. Jeśli jednak w planach jest zmiana terenów na bardziej górzyste, warto postarać się, aby możliwość wymiany na system tarczowy nie wiązała się z zakupem prawie całego nowego roweru.

Jakie hamulce wybrać – pomoże Ci w tym też ten artykuł: https://muvike.pl/hamulce-rowerowe-jakie-wyrozniamy-rodzaje-i-ktore-wybrac/

0 Comments

Leave a Comment